W dobie rosnącej presji na zrównoważony rozwój i walkę z emisjami gazów cieplarnianych, Europa stawia na transport kombinowany 🚆🚛. Przenoszenie ładunków z dróg na kolej to jedno z kluczowych założeń Zielonego Ładu. Ale co z pierwszą i ostatnią milą, która nadal odbywa się ciężarówką i odpowiada za sporą część emisji CO₂? 🌍
💡 Odpowiedź brzmi: EcoDuo. To nowatorskie rozwiązanie, które już działa w takich krajach jak Hiszpania, Szwecja czy Finlandia (IRU, 2022) i teraz trafia do Niemiec w ramach pilotażu zainicjowanego przez VDA – Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego.
Co to jest EcoDuo?
EcoDuo to zestaw drogowy składający się z ciągnika siodłowego i dwóch standardowych trzyosiowych naczep, połączonych za pomocą wózka dolly. Całość ma długość do 31,7 metra, masę do 44 ton, rozłożoną na 10 osi, co oznacza mniejsze obciążenie dróg niż w przypadku klasycznych zestawów (VDA, 2024).
Dzięki użyciu standardowych naczep, system jest kompatybilny z wagonami kieszeniowymi wykorzystywanymi w przewozach kolejowych (Kombiverkehr, 2023) – nie ma potrzeby zmiany infrastruktury ani specjalnych technologii załadunkowych. ✅
Redukcja emisji i oszczędność paliwa
Zastosowanie EcoDuo pozwala na:
- 🔻 redukcję emisji CO₂ o 25% na tonokilometr,
- 💧 mniejsze zużycie paliwa,
- ♻️ większą efektywność zasobów.
Te korzyści zostały potwierdzone w ramach pilotażu realizowanego przez Volkswagen AG, Schmitz Cargobull i Sesé Logistics, przy wsparciu technicznym i naukowym TÜV Rheinland (TÜV, 2024).
Gdzie to działa i co dalej?
W Niemczech EcoDuo kursuje na trasie między terminalem MegaHub Lehrte a fabryką Volkswagena w Wolfsburgu. Naczepy są dalej transportowane koleją do Hiszpanii, gdzie zestawy są ponownie składane i przewożone drogą do miejsca docelowego.
Dzięki połączeniu drogowo-kolejowemu oraz pełnemu wykorzystaniu istniejącej infrastruktury, projekt ma potencjał, by stać się standardem w europejskiej logistyce.
Co z przepisami?
Ze względu na długość zestawu EcoDuo nie spełnia wszystkich warunków niemieckiego prawa drogowego (StVZO), dlatego wymaga specjalnych zezwoleń zgodnie z §70 StVZO oraz §29 StVO. W projekcie pilotażowym uwzględniono m.in. obowiązek eskorty i testy z wykorzystaniem cyfrowego współkierowcy.
odsumowanie
✅ EcoDuo to realne korzyści dla środowiska i gospodarki: mniej emisji, lepsze wykorzystanie zasobów, bez konieczności przebudowy terminali czy wprowadzania nowych typów naczep.
🌍 Jeżeli testy zakończą się sukcesem, możemy spodziewać się rozszerzenia tego rozwiązania w całej UE – co będzie kolejnym krokiem ku zielonej transformacji logistyki.
ENG:
EcoDuo – Less CO₂ on the First and Last Mile of Transport
In the face of rising climate pressure and environmental regulations, Europe is increasingly turning to combined transport 🚛🚆. Shifting freight from road to rail is a cornerstone of the EU’s Green Deal. But what about the first and last mile, which still relies on trucks and generates a significant share of CO₂ emissions? 🌍
💡 The answer is EcoDuo. This innovative transport concept is already in use in countries like Spain, Sweden, and Finland (IRU, 2022), and is now being tested in Germany in a pilot project launched by VDA – German Association of the Automotive Industry.
What is EcoDuo?
EcoDuo is a truck combination consisting of a tractor unit and two standard three-axle semi-trailers connected by a dolly. The total length reaches up to 31.7 meters, with a gross vehicle weight of up to 44 tons, distributed across 10 axles, reducing road wear and improving load distribution (VDA, 2024).
Because standard trailers are used, EcoDuo is fully compatible with intermodal pocket wagons, making it an ideal solution for seamless rail-road operations without the need for new infrastructure or equipment (Kombiverkehr, 2023).
Emission Reductions and Fuel Efficiency
EcoDuo enables:
- 🔻 Up to 25% lower CO₂ emissions per ton-kilometer
- 💧 Reduced fuel consumption
- ♻️ Greater resource efficiency
These benefits have been confirmed during the pilot project operated by Volkswagen AG, Schmitz Cargobull, and Sesé Logistics, with technical and scientific support from TÜV Rheinland (TÜV, 2024).
Where Is It Running – and What’s Next?
In Germany, EcoDuo vehicles are currently being tested between the MegaHub Lehrte terminal and the Volkswagen plant in Wolfsburg. From there, the trailers are transported by rail to Spain, reassembled into an EcoDuo setup, and driven to the final destination.
The project proves that with intermodal integration and the use of existing infrastructure, EcoDuo can offer a scalable solution for greener freight across Europe.
What About Road Regulations?
Due to its extended length, EcoDuo exceeds the limits set by German road traffic regulations (StVZO), which is why special permits are required under §70 StVZO and §29 StVO. The pilot also includes testing of a digital co-driver system and the use of escort vehicles on designated routes.
Summary
✅ EcoDuo delivers real benefits for both the environment and the economy: lower emissions, more efficient transport, and no need to change terminal operations or trailer types.
🌍 If the pilot proves successful, EcoDuo could be expanded across the EU, becoming a key player in the green transformation of logistics.
