EcoDuo – mniej CO₂ na pierwszej i ostatniej mili transportu

Written by

W dobie rosnącej presji na zrównoważony rozwój i walkę z emisjami gazów cieplarnianych, Europa stawia na transport kombinowany 🚆🚛. Przenoszenie ładunków z dróg na kolej to jedno z kluczowych założeń Zielonego Ładu. Ale co z pierwszą i ostatnią milą, która nadal odbywa się ciężarówką i odpowiada za sporą część emisji CO₂?

💡 Odpowiedź brzmi: EcoDuo. To nowatorskie rozwiązanie, które już działa w takich krajach jak Hiszpania, Szwecja czy Finlandia (IRU, 2022) i teraz trafia do Niemiec w ramach pilotażu zainicjowanego przez VDA – Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego.


Co to jest EcoDuo?

EcoDuo to zestaw drogowy składający się z ciągnika siodłowego i dwóch standardowych trzyosiowych naczep, połączonych za pomocą wózka dolly. Całość ma długość do 31,7 metra, masę do 44 ton, rozłożoną na 10 osi, co oznacza mniejsze obciążenie dróg niż w przypadku klasycznych zestawów (VDA, 2024).

Dzięki użyciu standardowych naczep, system jest kompatybilny z wagonami kieszeniowymi wykorzystywanymi w przewozach kolejowych (Kombiverkehr, 2023) – nie ma potrzeby zmiany infrastruktury ani specjalnych technologii załadunkowych.


Redukcja emisji i oszczędność paliwa

Zastosowanie EcoDuo pozwala na:

  • 🔻 redukcję emisji CO₂ o 25% na tonokilometr,
  • 💧 mniejsze zużycie paliwa,
  • ♻️ większą efektywność zasobów.

Te korzyści zostały potwierdzone w ramach pilotażu realizowanego przez Volkswagen AG, Schmitz Cargobull i Sesé Logistics, przy wsparciu technicznym i naukowym TÜV Rheinland (TÜV, 2024).


Gdzie to działa i co dalej?

W Niemczech EcoDuo kursuje na trasie między terminalem MegaHub Lehrte a fabryką Volkswagena w Wolfsburgu. Naczepy są dalej transportowane koleją do Hiszpanii, gdzie zestawy są ponownie składane i przewożone drogą do miejsca docelowego.

Dzięki połączeniu drogowo-kolejowemu oraz pełnemu wykorzystaniu istniejącej infrastruktury, projekt ma potencjał, by stać się standardem w europejskiej logistyce.


Co z przepisami?

Ze względu na długość zestawu EcoDuo nie spełnia wszystkich warunków niemieckiego prawa drogowego (StVZO), dlatego wymaga specjalnych zezwoleń zgodnie z §70 StVZO oraz §29 StVO. W projekcie pilotażowym uwzględniono m.in. obowiązek eskorty i testy z wykorzystaniem cyfrowego współkierowcy.


odsumowanie

EcoDuo to realne korzyści dla środowiska i gospodarki: mniej emisji, lepsze wykorzystanie zasobów, bez konieczności przebudowy terminali czy wprowadzania nowych typów naczep.

🌍 Jeżeli testy zakończą się sukcesem, możemy spodziewać się rozszerzenia tego rozwiązania w całej UE – co będzie kolejnym krokiem ku zielonej transformacji logistyki.

Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.