Czy ceny transportu morskiego wzrosną przez nowe przepisy? Sprawdź, co się zmienia w 2024/2025

Written by

Transport morski to kręgosłup światowej gospodarki – ponad 90% towarów trafia do portów drogą morską. Ale żegluga, choć wydajna, ma też swoją ciemną stronę – emituje ogromne ilości gazów cieplarnianych. W odpowiedzi na te wyzwania Unia Europejska i Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) wprowadzają szereg nowych regulacji, które mają uczynić żeglugę bardziej ekologiczną. Tylko czy to oznacza, że transport morski stanie się droższy? Przeanalizujmy to.

Co się zmienia w regulacjach?

1. EU ETS – system handlu emisjami dla żeglugi (od 2024)

Od stycznia 2024 roku statki zawijające do portów Unii Europejskiej zostały włączone do unijnego systemu ETS (Emission Trading System). W praktyce:

  • Armatorzy muszą płacić za każdą tonę wyemitowanego CO₂.
  • Dotyczy to 100% emisji na trasach wewnątrz UE i 50% na trasach międzynarodowych (np. Chiny–UE).

Efekt? Dodatkowy koszt operacyjny rzędu 100–150 euro za tonę CO₂, co przekłada się na kilkaset tysięcy euro rocznie dla jednego statku.

2. FuelEU Maritime (od 2025)

To nowe rozporządzenie UE nakłada na armatorów obowiązek stopniowego zmniejszania emisji CO₂ z paliw żeglugowych:

  • -2% w 2025 r.
  • nawet do -80% do 2050 r.

To oznacza konieczność przechodzenia na droższe paliwa alternatywne, takie jak LNG, zielony metanol czy amoniak.

3. Wymogi raportowe IMO: CII i EEXI

Od 2023 r. wszystkie statki muszą raportować:

  • CII (Carbon Intensity Indicator) – emisja CO₂ na tonę przewiezionego ładunku.
  • EEXI (Energy Efficiency Existing Ship Index) – standard efektywności energetycznej dla starszych statków.

Statki niespełniające wymogów mogą zostać objęte sankcjami, ograniczeniami operacyjnymi lub nawet wycofane z eksploatacji.

Jak to wpłynie na ceny transportu?

Koszty operacyjne wciąż rosną, a wprowadzenie nowych regulacji skutkuje rzeczywistymi wydatkami. Zwiększona liczba przepisów i wymogów prawnych generuje dodatkowe obciążenia finansowe, które muszą zostać uwzględnione w budżetach firm. zakup uprawnień do emisji. Przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem dostosowania się do nowych norm, co wiąże się z koniecznością inwestowania w zmiany:

  • inwestycje w zielone technologie i paliwa,
  • modernizacja lub wymiana floty.

Szacuje się, że same opłaty ETS mogą zwiększyć stawki frachtowe o:

  • 8–12% w krótkim okresie (2024–2025),
  • nawet więcej na trasach wysokoemisyjnych (np. Azja–UE).

W kontekście gospodarczym, efekty te mogą dotknąć zarówno pojedyncze przedsiębiorstwa, jak i całe sektory czy rynki. Pytanie, które się pojawia, to: kto ostatecznie poniesie koszty wynikające z takiej kaskady zdarzeń? Armatorzy już zaczynają doliczać opłaty klimatyczne do ofert. Spedytorzy i importerzy muszą planować budżety z większymi rezerwami. Konsumenci mogą odczuć wzrost cen produktów importowanych drogą morską (AGD, elektronika, tekstylia).

Czy to wszystko się opłaca?

Tak, choć wzrost kosztów może być bolesny, jest to inwestycja w zrównoważony rozwój. Transport morski musi przejść zieloną transformację, aby ograniczyć swój ślad węglowy, spełnić normy środowiskowe i uniknąć sankcji i barier handlowych.

Nowe regulacje klimatyczne nie tylko zmieniają krajobraz żeglugi, ale i model kosztowy dla całych łańcuchów dostaw. Warto śledzić te zmiany, bo będą miały realny wpływ na logistykę, planowanie importu i ceny końcowe produktów.

Masz firmę korzystającą z żeglugi morskiej?
Pomyśl o:

  • współpracy z partnerem spedycyjnym, który śledzi zmiany regulacyjne i doradza optymalne trasy
  • pomyśl o firmie, która klarownie przedstawia koszty, dzięki czemu dokładnie wiesz, za co płacisz.
  • kontrahencie, który weryfikuje i oferuje pomoc w odprawie celnej w krajach eksportowych i importowych
  •  
  • stawek frachtowych pod kątem opłat klimatycznych (ETS, paliwa alternatywne)
  • inwestycjach w bardziej zrównoważone łańcuchy dostaw.

Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.